روانشناسی اجتماعی
الهه جوانمرد کامل؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر ...
بیشتر
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر در سال تحصیلی 2023 -2022 است که از میان آنها 250 نفر از 5 مدرسه به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش به صورت مجازی و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد - فرزند (PCRS)، پرسشنامه احساس امنیت در نظام خانواده (SIFS )، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAQ) و مقیاس تابآوری ( SQRS) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL-8/8 و SPSS-22 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره استحقاق بر سازگاری دانشآموزان دختر اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تابآوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود داشت (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نوع تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحوارههای ایجاد شده میتواند در سازگاری فرد با محیط نقش داشته و تابآوری فرد در این رابطه نقش میانجی را دارد.